مقدمه:
پیشبینیهای صورت گرفته نشان میدهد که با روند فعلی انتشار گازهای گلخانهای، دمای زمین از 1 تا 305 درجه سانتیگراد تا سال 2100 میلادی افزایش خواهد یافت که معادل افزایش دمای زمین در 10 هزار سال گذشته است. افزایش جمعیت زمین به تغییر کاربری زمین، نابودی جنگلها، افزایش فعالیتهای کشاورزی و دامداری، افزایش زایدات جامد و مایع منجر شده است که خود مشکلات زیست محیطی از جمله تغییر آب و هوا را بهدنبال داشته و خواهد داشت.
از طرفی افزایش روز افزون مصرف انرژیهای فسیلی نظیر زغال سنگ، نفت و گاز موجب افزایش انتشار غلظت دیاکسیدکربن در اتمسفر زمین شده و باعث تغییر تعامل انرژی زمین و اتمسفر شده است.
دیاکسیدکربن (گازهای گلخانهای) بخشی از انرژی ساطع شده از زمین به فضا را جذب و آن را مجدداً به سطح زمین منعکس میکند. این امر موجب تعادل زمین و اتمسفر میشود. چنانچه گازهای گلخانهای به کلی از بین بروند، دمای زمین حدود 1505 درجه سانتیگراد سرد میشود و این به معنی وقوع یک عصر یخبندان دیگر است. از سوی دیگر تجمع بیش از حد گازهای گلخانهای موجب جذب بیشتر انرژی ساطع شده از زمین به فضا شده و باعث گرم شدن زمین میشود. گازهای گلخانهای شامل بخار آب، دیاکسیدکربن، اکسیدنیترو، متان، ازن سطحی، کلروفلوروکربنها، هیدروفلوروکربنها و پرفلوروکربنها هستند. بیش از 90 درصد اثر گلخانهای ناشی از بخار آب و دیاکسیدکربن است.
مکانیزم توسعه پاک:
در دسامبر 1997 در کیوتوی ژاپن پروتکلی برای تقویت مکانیسمهای اجرایی کنوانسیون تعییر آب و هوای سازمان ملل متحد به تصویب رسید که به پروتکل کیوتو معروف شد. مطابق این پروتکل، هر یک از 39 عضو ضمیمه یک (کشورهای توسعه یافته) مکلف به کاهش میزان انتشار به حد معینی شدند، بطوریکه میانگین انتشار گازهای گلخانهای کشورهای ضمیمه یک در محدوده سالهای 2008 تا 2012 به 2/5 درصد کمتر از میزان انتشار این گازها در سال 1990 میلادی برسد.
از آنجا که پدیده گرمایش زمین، یک مسأله جهانی است، پروتکل کیوتو به نحو انعطافپذیری تنظیم شده است که این مسأله را بهصورت جهانی حل کند و لذا کشورهای توسعه یافته متعهد میتوانند تعهد خود را برای کاهش انتشار در یک کشور ثالث هم انجام دهند، به این معنی که یک کشور متعهد میتواند فعالیتی را در کشوری که تعهدی به کاهش انتشار ندارد انجام دهد و گواهی کاهش انتشار دریافت و آنرا به جای تعهد خود به دبیرخانه کنوانسیون تغییر آب و هوا ارائه کند، چرا که انتشار و عدم انتشار گاز گلخانهای در اروپا یا آسیا یا هر نقطهای از زمین از دیدگاه جهانی فرق چندانی ندارد.
این امر تحت مکانیسم توسعه پاک (CDM) پروتکل کیوتو صورت میگیرد و از آنجا که عموماً جلوگیری و کاهش انتشار گازهای گلخانهای در کشورهای در حال توسعه با هزینه پایینتری در مقایسه با کشورهای توسعه یافته قابل انجام است، بسیاری از کشورهای توسعه یافته علاقهمند به اجرای این پروژهها در کشورهای در حال توسعه هستند. همچنین از قبال فروش گواهی کاهش انتشار و نیز کاهش هزینههای سوخت و مواد مصرفی درآمدهایی عاید کشور در حال توسعه میشود.
به این ترتیب کشور سرمایهگذار با میزان سرمایهگذاری کمتری به تعهد خود عمل کرده و کشور سرمایهپذیر علاوه بر تحصیل فناوریهای نو و دوستدار محیط زیست، درآمدی را نیز کسب کرده است.
پروژههای مکانیسم توسعه پاک از آغاز تا صدور گواهی کاهش انتشار (CER)، دارای یک فرآیند گام به گام میباشد که فرآیند مذکور در شکل زیر نشان داده شده است.
بهطور کلی این فرآیند دارای دو مرحله اساسی میباشد: نخست مرحله تدوین و توسعه سند پروژه و در ادامه، مرحله اجرای پروژه، گام بعدی این فرآیند میباشد.
الف- مرحله تدوین و توسعه سند پروژه
1- تنظیم سند ایده اولیه پروژه و موافقتنامه همکاری بین شرکاء:
لازمه انجام این مهم مطالعه امکانسنجی اولیه و برآورد هزینههای کاهش هر تن دیاکسیدکربن ناشی از اجرای پروژه میباشد. تا براساس آن شرکتها بتوانند نحوه همکاری خود را درخصوص پروژه تعیین نمایند. بسته به قیمت گواهی کاهش انتشار، نحوة همکاری میتواند به یکی از اشکال زیر باشد:
- قیمت گواهی کاهش انتشار ناشی از پروژه در حدود کمتر از یک چهارم قیمت پایه سرمایهگذاری در بازار باشد (3 یورو). در این صورت شرکت خارجی علاوه بر تأمین کل سرمایه پروژه و نیز هزینههای توسعه سند پروژه و ثبت آن در سازمان ملل ممکن است کسری از گواهی ناشی از پروژه را در اختیار صاحب پروژه قرار دهد.
- قیمت گواهی کاهش انتشار ناشی از پروژه در حدود نصف قیمت پایه سرمایهگذاری در بازار باشد (5 یورو). در این صورت شرکت خارجی کل سرمایه موردنیاز پروژه و نیز هزینههای توسعه سند پروژه و ثبت آن در سازمان ملل را تأمین مینماید ولی کسری از گواهی ناشی از پروژه را در اختیار صاحب پروژه قرار نخواهد داد.
- قیمت گواهی کاهش انتشار ناشی از پروژه در حدود 75% قیمت پایه سرمایهگذاری در بازار باشد (5/7 یورو) در این صورت شرکت خارجی تمایلی به سرمایه گذاری در پروژه نخواهد داشت. در صورت تأمین سرمایه مورد نیاز پروژه توسط شرکتهای داخلی، شرکت خارجی ضمن تقبل هزینههای توسعه و ثبت پروژه در سازمان ملل، گواهی ناشی از پروژه را به قیمتی در حدود 70-80% قیمت بازار خریداری خواهد نمود.
- قیمت گواهی کاهش انتشار ناشی از پروژه برابر یا بیش از قیمت پایه سرمایهگذاری در بازار باشد (10 یورو) در این صورت شرکت خارجی علاقهای به سرمایهگذاری نخواهد داشت. در این حالت صاحب پروژه میتواند سرمایه مورد نیاز پروژه را تأمین نموده و با فروش گواهی کاهش انتشار حاصله، سرعت بازگشت سرمایه را افزایش دهد.
2- تدوین سند پروژه:
لازمه انجام این مهم تعیین نوع تکنولوژی، مطالعه امکانسنجی تفضیلی، تدوین و تعیین سناریوی انتشار پایه، میزان کاهش انتشار گازهای گلخانهای ناشی از پروژه (نقش افزوده)، تدوین و تعیین متدولوژی و برنامه پایش پروژه در حین اجراء در تجهیزات مورد نیاز برای پایش پروژه میباشد. کلیدیترین مراحل تدوین سند پروژه عبارتند از:
- انتخاب متدولوژی پایه انتشار و بررسی سازگاری پروژه با شرایط مذکور در متدولوژی. در صورت عدم سازگاری پروژه با شرایط مذکور در متدولوژی، توسعهدهنده پروژه بایستی یا متدولوژی را تصحیح نموده یا اینکه متدولوژی جدیدی توسعه دهد. در آن صورت متدولوژی مذکور باید توسط گروه روشهای هیئت اجرایی تصویب گردد.
لازم به ذکر است که هیأت اجرایی زیر نظر راهنمایی و تحت اختیار اجلاس اعضای پروتکل بر پروژههای CDM نظارت میکند، و کاملاً در قبال اجلاس اعضای پروتکل مسئول میباشد. هیأت اجرایی شامل 10 عضو از اعضای پروتکل کیوتو میباشد. این اعضا توسط هیأت مؤسسان کاندید و توسط اجلاس اعضای پروتکل انتخاب میشوند. مهمترین وظیفه این هیأت ثبت متدولوژیهای جدید پس از بررسی و تأیید آنها توسط نهادهای صلاحیتدار عملیاتی میباشد. یکی دیگر از وظایف این هیأت مسئولیت در قبال نحوه عملکرد مرجع صلاحیتدار عملیاتی میباشد. از دیگر وظایف هیأت اجرایی ایجاد یک تعامل بین سرمایهگذارانی که در جستجوی فرصتها میباشند و فعالیتهای CDM پیشنهاد شدهای که نیاز به سرمایهگذاری دارند میباشند. صدور مجوز کاهش انتشار بر حسب نوع توافقات مذکور در موافقت نامه همکاری شرکای پروژه، از دیگر وظایف این هیأت میباشد.
- بررسی و محاسبه میزان انتشار ناشی از پروژه و محاسبه نقش فعالیتهای پروژه در کاهش انتشار
- بررسی نقش افزوده پروژه
- بررسی نیازمندیهای متدولوژی پایش پروژه
- بررسی رعایت معیارهای توسعه پایدار
3- تصویب سند پروژه توسط مرجع صلاحیتدار ملی پروژههای مکانیسم توسعه پاک:
این مرحله شامل تدوین گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی (در صورت نیاز) و گزارش سازگاری پروژه با معیارهای توسعه پایدار میباشد تا نشان دهد که پروژه تا چه مقدار سازگار با سیاستها، استانداردها و دستورالعملهای زیست محیطی کشور و همسو با برنامههای توسعه پایدار است.
سپس ارسال سند پروژه به همراه گزارش ارزیابی اثرات به مرجع صلاحیتدار ملی جهت تصویب است.
4- ارسال به نهادهای صلاحیتدار عملیاتی برای بررسی و تأیید:
نهادهای صلاحیتدار عملیاتی توسط هیأت اجرایی به رسمیت شناخته میشود و همانطورکه بیان شد هیأت اجرایی همواره کنترل آنی بر روی نحوه عملکرد نهادهای عملیاتی دارد. تعلیق یا توقف نهاد صلاحیتدار عملیاتی به دلیل نقصان در انجام وظایفش توسط هیأت اجرایی انجام میشود. مهمترین وظیفه نهادهای صلاحیتدار عملیاتی بررسی و تأیید فعالیتهای پروژهای CDM پیشنهاد شده و سازگاری آن با فرآیند مکانیسم توسعه پاک، همچنین تأیید تطابق متدولوژی انتخاب شده با فعالیتهای پروژه میباشد، و این عمل قبل از ثبت متدولوژی جدید توسط هیأت اجرایی انجام میشود. وظیفه مهم دیگر این نهاد تعیین میزان کاهش انتشار ناشی از اجرای پروژه میباشد. نهاد پس از بررسی گزارش پایش و تصویب صحت آن، میزان کاهش انتشار ناشی از پروژه را تأیید و به هیئت اجرایی جهت صدور مجوز کاهش انتشار ارسال میکند.
5- ارسال به هیئت اجرایی پروژههای مکانیسم توسعه پاک جهت ثبت:
ثبت پذیرش رسمی یک پروژه تأیید شده بعنوان یک فعالیت پروژهای CDM، توسط هیئت اجرایی میباشد. به منظور ثبت، سند پروژه به همراه تأییدیه نهاد صلاحیتدار عملیاتی، مرجع صلاحیتدار ملی و نیز واریز هزینه ثبت به هیئت اجرایی ارسال میشود.
ب- مرحله اجرای پروژه
6- اجراء و پایش پروژه:
با دریافت نامه ثبت پروژه مراحل اجرایی پروژه براساس وظایف محوله در موافقتنامه همکاری آغاز میگردد. در این مرحله بایستی اندازهگیریهای لازم جهت تهیه گزارشات پایش کاهش انتشار براساس برنامه پایش مذکور در سند پروژه توسط مجریان پروژه صورت گیرد.
7- تأیید و گواهی کاهش انتشار:
تأیید تعهد کتبی توسط نهادهای صلاحیتدار عملیاتی است که بر طبق آن یک فعالیت پروژهای در مدت زمان مشخص به کاهشهایی در انتشار گازهای گلخانهای، همانگونه که تأیید شده است، دست یابد.
در این مرحله گزارش پایش پروژه توسط یکی از نهادهای صلاحیتدار عملیاتی (DOE) مورد بررسی قرار میگیرد تا میزان کاهش انتشار ناشی از اجرای پروژه مشخص گردد. مؤسسه مانیتور کننده نمیتواند همان مؤسسه تصویبکننده مرحله قبلی باشد مگر اینکه پروژه جزء پروژههای کوچک مقیاس باشد. (پروژه کوچک مقیاس پروژهای است که کاهش انتشار سالیانه آن کمتر از 15 هزار تن معادل دیاکسیدکربن باشد). پس از بررسی گزارش پایش و تصویب صحت آن، میزان کاهش انتشار ناشی از پروژه توسط نهاد عملیاتی تأیید و به هیئت اجرایی جهت صدور مجوز کاهش انتشار ارسال میگردد.
8- صدور مجوز کاهش انتشار:
در این مرحله مجوز کاهش انتشار از طریق هیأت اجرایی (EB) برحسب نوع توافقات مذکور در موافقتنامه همکاری به نام شرکتهای درگیر در پروژه صادر میگردد.
لازم بذکر است که در این مرحله قبل از صدور گواهی بایستی موافقتنامه همکاری بین شرکاء یا اظهار نامهای که وضعیت مالکیت گواهی ناشی از پروژه را مشخص کند به هئیت اجرایی ارسال گردد.